الثلاثاء، 24 فبراير 2009

توبة بجد



شىء جميل اننا نتوب عن ذنب،،
وتكون كل غايتنا من التوبة هى ارضاء الله،،
رضاه وبس من غير اى مصلحة دنيوية،،

شىءجميل اننا نحس بعظم الذنب،،
مهما كان فى عيون الناس صغير،،

الأجمل بجد اننا نلمس بايدينا حلاوة الطاعة،،
وان سعادة الدنيا فعلا مرتبطة بسعادة الآخرة،،

الكلام دا كله مريت بيه من سنتين تقريبا،انا كنت عندى موضوع الغش فى الامتحانات شىء عادى جدا ،مع انى مش بغش من حد ولله الحمد،بس كنت بغشش زمايلى،،
لكن وانا فى تانية ثانوى(ازهرى يعنى مش شهادة) قررت انى لازم ابطل موضوع الغش دا ،لانه حرام حتى لو كان سبب فى زعل حد منى،،

وفعلا اخلصت نيتى ومشيت عالخطة طول الامتحانات،،
يوم النتيجة حسيت ببركة الموضوع دا ،طلعت الاولى معرفش ازاى ؟؟
كل سنة كنت ببقى التانية بسبب مادة الرسم (بجد رسمى وحش جدا)
ومشيت على نفس الخطة ف سنة تالتة والحمد لله طلعت برضه الأولى وبمجموع كبيير جدا،،

يا ريت كل واحد فينا يدور فى ذنوبه مهما كانت صغيرة ممكن تكون هى السبب فى منع الخير عنه،،،

هناك 9 تعليقات:

  1. فعلا حاجه سيئه جدا إن الإنسان يعتاد الذنب ويستمر فيه حتى لو كان الذنب ده صغير
    ودى فرصه إن كل إنسان يتأمل شويه فى الذنوب اللى هو بيعملها وياخد فيها قرارت حاسمه ويمتنع عنها
    وشكرا على التذكره

    ردحذف
  2. موقف بقدر خطأ البداية...بقدر روعة النهاية...

    جميل أن تحس بلذة الطاعة...بعد أن ذقت شؤم المعصية...

    فهنيئا لك توبتك النصوح...

    وهنيئا لك نجاحك الباهر....

    وهنيئا لنا هذة التذكرة الرائعة...

    جعلها الله فى ميزان حيسناتك...

    وأكثر من أمثالك....

    خالص تقديرى لك على كلمتك وأسلوبك المتميز...

    ردحذف
  3. ربنا يرزقنا توبة خالصه لوجهه
    والثبات عليها الى ان نلقاه

    ومن ترك شيئا لله.. :)

    الزيارة الأولى ولن تكون الأخيرة بإذن الله..

    ردحذف
  4. فعلا لازم الانسان يبحث دائما عن خطاياه... و الذنوب التى يفعلها مهما بدت صغيره.. و يتوب الى الله ..
    اللهم ارزقنا قبل الموت توبة نصوح ترضي بها عنا يا ربنا .. وعند الموت شهاده وبعد الموت مغفره ورحمه..

    تحياتى

    ردحذف
  5. اللي بيعمل ذنوب صغيرة ومستصغرها

    بكرة هيعمل ذنوب كبيرة

    بوست جميل

    ردحذف
  6. احلى حاجة انك تكون مش عارف تغشش حد لانك اصلا مش عارف و مش عارف تغش لان اللى جنبك مش عارف هو كمان

    ربنا يرزقنا حسن التعلم

    :)

    و بس

    ردحذف
  7. السلام عليكم

    ربنا يبارك لك

    من ترك شئ لله عوضه الله خيرا منها

    وياريت بجد نتوب من ذنب معظمنا الا من رحم ربي بيقع فيه

    الا وهو اطلاق البصر

    امرنا بغض البصر والايات صريحة

    ولكن كم واحد ووحده يفعلها

    ياريت بجد نعهد نفسنا ونتوب من الذنب دا

    بوركت

    غربتي

    ردحذف
  8. جميل يا شامخه اووي ان الواحد يحس انه كان بيعمل حاجه مش صح و رجع فيها بيحس احساس جميل اوووي

    اقولك علي موقف للغش دا
    انا في تالته ثانوي يعني خلاص اخر سنه ..و كان نفسي اووي ادخل هندسه و كان امتحان و الناس كلها مش عارفه تحل حاجه فالمراقبه سهيبت اللجنه
    و الكل بيغش و انا كنت بعيط و مش عارفه اعمل ايه

    المراقبه بذات نفسها فضلت تتحايل عليا علشان اغش من حد
    و انا اقولها لا مش هاغش

    و الحمد لله دخلت تجارة
    :D

    لكن انا فخورة بتصرفي دا لاني فضلت رضي ربنا علي اي شئ اخر
    حتي لو علي حساب الحاجه اللي بحبها

    :D

    معلش يابنتي دوشتك كتير
    بس موضوع حلو فعلا

    عايزة اشوفك ع المازنجر

    ردحذف